Ostry miecz obosieczny
Rudolf Steiner – GA 104 – Apokalipsa św. Jana: Wykład VIII – Norymberga, 25 czerwca 1908 r.
Wielokrotnie mówiliśmy, że nasze czasy zakończą się, gdy minie siódma epoka, wojną wszystkich przeciwko wszystkim, ale ta wojna musi być naprawdę postrzegana zupełnie inaczej, niż przywykliśmy myśleć o wojnie. Musimy pamiętać o fundamencie, prawdziwej przyczynie tej wojny. Tym fundamentem lub przyczyną jest wzrost egoizmu, samooszukiwania i samolubstwa ze strony człowieka. I teraz posunęliśmy się tak daleko w naszych rozważaniach, że zobaczyliśmy, jak ostrym mieczem obosiecznym jest to „ja” człowieka. Kto nie zdaje sobie sprawy z tego, że to „ja” jest mieczem obosiecznym, ten z trudem będzie mógł pojąć całe znaczenie ewolucji ludzkości i świata. Z jednej strony to „ja” jest przyczyną, że człowiek hartuje się w sobie i że pragnie wciągnąć w służbę swojego „ja” swoje wewnętrzne zdolności i wszystkie inne przedmioty, którymi dysponuje. To „ja” jest przyczyną, że człowiek kieruje wszystkie swoje pragnienia ku zadowoleniu tego „ja” jako takiego. Jego dążenie do przyciągnięcia do siebie jako swojej własności części ziemi, która należy do wszystkich, do wyparcia wszystkich innych „ja” ze swojego królestwa, do walki z nimi, do bycia w stanie wojny, jest jedną stroną „ja”.Z drugiej strony nie możemy zapominać, że „ja” jest jednocześnie tym, co daje człowiekowi jego niezależność i wewnętrzną wolność, co w najprawdziwszym sensie tego słowa go podnosi. W tym „ja” zasadza się jego godność, jest ono podstawą boskości w człowieku. […] W ten sposób „ja” stanie się zadatkiem najwyższego celu człowieka. Jednocześnie, jeśli nie odkrywa miłości, jeśli twardnieje w sobie, jest ono kusicielem, który pogrąża go w przepaści. To bowiem, co oddziela ludzi od siebie, prowadzi go do wielkiej wojny wszystkich ze wszystkimi, nie tylko do wojny narodu z narodem (bo wtedy pojęcie narodu nie będzie już miało takiego znaczenia, jakie ma dzisiaj), ale do wojny każdego człowieka z każdym innym człowiekiem w każdej dziedzinie życia; do wojny klasy z klasą, kasty z kastą i płci z płcią. W ten sposób w każdej dziedzinie życia „ja” stanie się jabłkiem niezgody; i stąd możemy powiedzieć, że może ono prowadzić z jednej strony do najwyższego, a z drugiej do najniższego. Z tego powodu jest to ostry miecz obosieczny.
狗最安全的饮食
为什么猫生气时会舔嘴唇?
狗用 Adaptil 项圈
让你的狗对去看兽医感到高兴的 5 种方法